warisan terindah melaka - Rumah Penghulu Abdul Ghani / Penghulu Md Natar terletak di Merlimau Melaka

Thursday 29 March 2012

Rumah Warisan Hajah Kamarbee Kampung Morten

Rumah Warisan Hajah Kamarbee Kampung Morten :
http://rumahwarisankamarbeekampungmorten.blogspot.com

 Rumah warisan yang beralamat di No. 135-A Kampung Morten, Melaka ini telah dibina pada tahun 1945. Rumah ini kini menjadi milik Puan Hajjah Kamarbee binti KM Abu Bakar. 

Rumah ini pernah menjadi johan rumah tradisional tercantik bagi kategori rumah tradisional di Kampung Morten. Pemilik rumah ini juga mempunyai kepakaran di dalam seni kerja tangan membuat buah-buahan dan kuih muih tradisional seramik.

Maklumat mengenai Kampung Morten: 
http://ww2.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=merdeka2008&y=2008&dt=0820&pub=merdeka2008&sec=Berita&pg=md_05.htm

Utusan Malaysia 28/08/2002   
Contohi semangat patriotik penduduk Kampung Morten
Mohd. Aboobaker Yaakob (kiri) bersama anaknya, Zaeed Aboobaker ceria setelah berjaya menyiapkan 
kerja-kerja mengecat bumbung rumah mereka dengan warna Jalur Gemilang, baru-baru ini. 

MELAKA 19 Ogos - Penduduk negeri ini diminta meningkatkan semangat patriotik dengan menghiasi premis kediaman dan bangunan masing-masing bagi menyemarakkan sambutan kemerdekaan ke-51 yang bakal disambut pada 31 Ogos ini. 


Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Seet Har Cheow berkata, usaha penduduk Kampung Morten menghiasi tempat tinggal dan sekeliling kampung tersebut dengan bendera serta replika Jalur Gemilang wajar dicontohi masyarakat lain. Katanya, usaha seperti itu penting digerakkan bagi memeriahkan lagi sambutan kemerdekaan selain bergantung kepada acara yang dianjurkan oleh kerajaan negeri.

''Kerajaan negeri amat berterima kasih kepada penduduk khususnya keluarga di Kampung Morten yang mengambil inisiatif mengecat rumah mereka dengan bendera Jalur Gemilang bagi memeriahkan sambutan bulan kemerdekaan tahun ini. ''Biarpun tiada peruntukkan atau bantuan diberikan kepada keluarga ini namun mereka tetap bersungguh-sungguh melaksanakan kempen sambutan kemerdekaan walaupun terpaksa mengeluarkan belanja sendiri," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai usaha penduduk Kampung Morten menggerakkan program sambutan kemerdekaan di kampung tersebut yang juga merupakan kampung tradisional masyarakat Melayu yang terletak di tengah- tengah pusat bandar Melaka.
 
Kata Har Cheow, setakat ini, kerajaan negeri tidak mempunyai peruntukan khas untuk disalurkan kepada penduduk Kampung Morten yang terlibat menjayakan program dan kempen bulan kemerdekaan memandangkan ia dijalankan secara sukarela. Menurutnya, masyarakat tidak perlu mengharap bantuan daripada kerajaan negeri sekiranya ingin terlibat menjayakan program bulan kemerdekaan kerana ia juga merupakan bukti tanda cinta dan sayangnya rakyat kepada negara.
 
Katanya, tanggungjawab menyemarak sambutan hari kemerdekaan tidak seharusnya juga diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan sebaliknya ia perlu dijayakan bersama oleh masyarakat dan pihak bukan kerajaan (NGO). ''Rakyat jangan bersikap hanya tunggu, mengharap dan seolah-olah tidak berdaya membuat suatu apa pun, paling kurangnya pun keluar beramai-ramai menyaksikan perarakan Hari Kemerdekaan," katanya.

Beliau berkata, masyarakat diharap tidak terlalu berkira wang ringgit semata-mata hanya untuk membeli Jalur Gemilang bagi tujuan untuk memasang bendera pada kenderaan dan rumah kediaman. ''Semua ini memerlukan pengorbanan dan semangat nasionalisme yang tinggi di kalangan masyarakat tetapi tidak semua di antara kita yang memiliki sifat-sifat ini," katanya.                                                                                                                                                   

No comments:

Post a Comment