warisan terindah melaka - Rumah Penghulu Abdul Ghani / Penghulu Md Natar terletak di Merlimau Melaka

Sunday 8 April 2012

Rumah Warisan Rabiah Luwy Pengkalan Batu

Rumah Warisan Rabiah Luwy Pengkalan Batu:
http://rumahwarisanrabiahluwypengkalanbatu.blogspot.com


 

Rumah ini adalah milik En. Tapah bin Umar telah dibina sebelum tahun 1960 telah diwariskan kepada menantu beliau iaitu Puan Rabiah Luwy. Rumah limas ini terletak di Pengkalan Batu, Melaka turut menjadi pilihan para produser filem dan drama untuk melakukan pengambaran bagi filem dan drama mereka di sini antaranya 'Anak Kerak', "Burger Layang Diri', 'Bomoh Temberang' dan 'Ustaz Cokelat'.

                                                                                   Burger Layan Diri

Telefilem Burger Layan Diri ini mengisahkan tiga sahabat yang malas bekerja dan suka berangan-angan untuk memiliki hati Salmah yang merupakan seorang gadis cantik di kampung mereka. Pada suatu hari mereka mendapat idea untuk membuka gerai burger bagi mengubah kehidupan mereka. Pada mulanya perniagaan mereka sangat maju, didorong dengan sifat kemalasan yang sedia ada mereka memperkenalkan teknik burger layan diri.

Bomoh Temberang


Telemovie Bomoh Temberang mengisahkan seorang budak kampung bernama Samad yang ingin hidup mewah dengan cara yang mudah iaitu menjadi bomoh. Disebabkan cinta pada anak pengusaha kedai makan dia sanggup untuk menjadi bomoh temberang yang akhirnya memakan diri sendiri. Saksikan Jepp Sepah, Liza Abdullah, Rosnah Mat Aris dan ramai lagi.


Ustaz Cokelat

Drama ini mengisahkan Hj Kassim yang pulang ke kampung bersama anak perempuannya, Hasnah. Hj Kassim cuba mentarbiahkan Geng Abot dan Geng Sidek untuk 'meminati' aktiviti surau. Bagi menjayakan misi tersebut Ustaz Kassim menggunkan coklat dengan memasak coklat untuk semua penduduk kampung. Hasrat Hj Kassim untuk berdakwah dengan menggunakan coklat telah menerima ejekan daripada Hj Shuib.


No comments:

Post a Comment